Jedzie pociąg… przez kontynenty

Rok szkolny 2021/2022

Marszałek Województwa Łódzkiego
CREWŁ w Łodzi
Rubico

Zapraszamy nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej do udziału w OGÓLNOPOLSKIM PROJEKCIE EDUKACYJNYM „JEDZIE POCIĄG… PRZEZ KONTYNENTY”. Celem projektu jest stwarzanie dzieciom możliwości do spontanicznej, odtwórczej i twórczej ekspresji artystycznej: muzycznej, plastycznej i teatralnej oraz rozwijanie umiejętności doboru i stosowania metod aktywizujących przez nauczycieli.  Projekt jest zgodny z podstawą programową, a zadania pozwalają na jego realizację w nauczaniu zdalnym.

Jedzie pociąg...

MAJ

Ostatnia podróż przeniosła uczestników projektu na gorące tereny Afryki. Dzieci poznawały mieszkańców Afryki, na sawannie oglądały zwierzęta i podziwiały rozłożyste baobaby, a na afrykańskim targu kosztowały nagrzane słońcem owoce. Podczas zabaw z trójkątami porównywały je do egipskich budowli – piramid, a także oddawały się muzyce i tańcom. Uczestnicy wyprawy mogli wczuć się w sytuację afrykańskich dzieci, które przekształcają rzeczy codziennego użytku w zabawki. Niektóre placówki włączały się w akcje charytatywne mające na celu niesienie pomocy mieszkańcom Afryki.
Afryka
Afryka

KWIECIEŃ:

Kolejna wyprawa za nami. W kwietniu poznawaliśmy Azję. W placówkach biorących udział w projekcie pojawiali się więc karatecy, Japonki, Wietnamki… czyli mieszkańcy Azji. Dzieci zgłębiały wiedzę o ich zwyczajach i kulturze, poznawały trudną sztukę pisania tajemniczych znaków. Podczas przygotowanych przez nauczycieli zajęć dzieci poznały technikę origami i teatr obrazkowy kamishibai. Wśród działań muzycznych znalazły się charakterystyczne tańce oraz gra z wykorzystaniem skali pentatoniki. Dzieci dowiedziały się również wiele o przysmakach mieszkańców Azji. W zabawach, nie tylko kulinarnych, wykorzystywały ryż, który pojawiał się również w kolorowych wersjach.
Azja
Azja

MARZEC:

Marzec zabrał uczestników projektu w podróż po Australii. Nauczyciele przygotowywali zadania dotyczące zwierząt zamieszkujących ten kontynent i wraz z dziećmi tworzyli kolorowe rafy koralowe. Dzieci, śladem aborygenów, wykonywały kropkowane obrazki. Nie zabrakło zabaw ruchowych – obserwując surferów dzieci bawiły się chustami animacyjnymi oraz naśladowały skaczące kangury. Wśród prac technicznych pojawiły się grające rury didgeridoo i bumerangi. Ciekawostki z podróży zostały udokumentowane w samodzielnie wykonanych albumach.
Australia
Australia

LUTY:

Kolejny etap podróży skierował uczestników projektu na Antarktydę. Nauczyciele aktywizowali dzieci proponując zabawy badawcze z lodem i termometrami, zabawy muzyczne, plastyczne i teatralne wokół tematu o pingwinach. Dzieci poznawały krajobraz zimowej krainy tworząc makiety oraz śpiewając i interpretując ruchowo piosenki zimowe. Nie zabrakło oczywiście kreatywnych zabaw na śniegu (jeśli oczywiście warunki na to pozwoliły).
Antarktyda
Antarktyda
STYCZEŃ:
Podczas trwającej w styczniu podróży przez Amerykę Południową, uczestnicy projektu bawili się na balach karnawałowych. Wcześniej odwiedzili Rio de Janeiro, gdzie uczyli się samby. Ale nie tylko zabawą nasi podróżnicy zajmowali się na tym ciekawym kontynencie. Poznali również kulturę Majów, Azteków i Inków, odwiedzili Indian, którzy nauczyli ich gry na fletni Pana. Ciekawa była wyprawa przez lasy deszczowe, w których zaroiło się od egzotycznych zwierząt i roślin. W Argentynie dzieciaki poznały kroki tanga, a na deser zakosztowały przepysznej czekolady. Panie delektowały się aromatyczną kawą. To była fantastyczna podróż. Szkoda, że nikt z uczestników nie zdecydował się na chrzest równikowy…

GRUDZIEŃ:
W grudniu trasa projektowego pociągu wiodła przez Amerykę Północną. Nauczyciele opracowywali zadania dotyczące: mieszkańców Grenlandii, symboli Kanady, Indian i kowbojów. Dzieci „odwiedziły” Hollywood, gdzie spotkały bohaterów bajek – Myszkę Miki i Kaczora Donalda, wykonywały popularne w USA ozdoby świąteczne – wieniec i skarpety, tańczyły hawajski taniec hula oraz poznawały smak kukurydzy w różnych potrawach.

 

LISTOPAD:
W listopadzie pociąg projektowy przemierzał Europę. Jego uczestnicy mieli możliwość artystycznej interpretacji mitu o powstaniu Europy oraz  wykonania  gry planszowej w oparciu o mapę kontynentu. Nie zabrakło informacji o  folklorze wybranych krajów europejskich oraz twórczości kompozytora Ludwiga van Beethovena. Działania plastyczne przewidywały tworzenie korali z flag europejskich, polskiej wersji maskotki UE – Syriusza oraz pocztówki z wyprawy po krajach Europy. Wszyscy pracowali wytrwale, a efekty tej pracy są imponujące

 

PAŹDZIERNIK:

Nasz projektowy pociąg wyruszył w drogę. Zanim wyruszymy poznawać poszczególne kontynenty w pierwszym module skupiliśmy się na PLANECIE ZIEMIA. Uczestniczki projektu poszukiwały sposobów jak przekazać dzieciom wiedzę o kosmosie. Były więc kosmiczne pląsy, piosenki i inscenizacje. Pojawił się polski astronom, Mikołaj Kopernik. Dzieci zaznajomiły się z pojęciem grawitacji, poznały globus, oglądały mapy… Nie zabrakło oczywiście tytułowego pociągu, bo wszyscy zastanawiali się: czym podróżujemy, gdy świat zwiedzić chcemy?  
Ziemia to nasz dom
Ziemia to nasz dom

Jedzie pociąg z daleka

Rok szkolny 2020/2021

Zapraszamy nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej do udziału w OGÓLNOPOLSKIM PROJEKCIE EDUKACYJNYM „JEDZIE POCIĄG Z DALEKA”. Celem projektu jest stwarzanie dzieciom możliwości do spontanicznej, odtwórczej i twórczej ekspresji artystycznej: muzycznej, plastycznej i teatralnej oraz zapoznanie z kulturą wybranych państw europejskich. Projekt jest zgodny z podstawą programową, a zadania pozwalają na jego realizację w nauczaniu zdalnym.

 

PAŹDZIERNIK:
Pierwszy miesiąc działań w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Jedzie pociąg z daleka” już za nami. Uczestnicy poznawali zawody związane z kolejnictwem, historię kolei, inscenizowali wiersze o tej tematyce oraz śpiewali piosenki. Pierwsza część projektu dotyczyła Polski i jej atrakcji turystycznych. W projekcie bierze udział 38 placówek edukacyjnych z całek Polski – przedszkoli i klas 1-3.

 

LISTOPAD: 
W listopadzie nasz projektowy pociąg przemierzał Czechy i Słowację. Dzieci uczyły się czeskich piosenek i rymowanek, tańczyły polkę, a także poznawały bajki i legendy naszych sąsiadów. Same także projektowały bilety kolejowe i wykonywały proste animacje. 

GRUDZIEŃ:
Trwa Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Jedzie pociąg z daleka”. Nauczyciele przedszkoli i klas 1-3 z całej Polski starają się realizować zadania projektowe związane z poznawaniem wybranych krajów Europy. Niektórzy realizują projekt zdalnie, stacjonarnie lub hybrydowo – w zależności od sytuacji pandemicznej. Najważniejsze że nasz pociąg sunie do przodu. 

Grudniowa podróż odbywała się po kraju, z którego pochodzi piękny świąteczny zwyczaj ubierania choinki. Z okazji świąt dzieci złożyły życzenia kolejarzom, którzy dbają o to, aby droga była bezpieczna i przyjemna. Podróżni uczyli się znanej na całym świecie kolędy „Cicha noc” w języku niemieckim, poznali sylwetkę kompozytora Jana Sebastiana Bacha oraz przypomnieli sobie znane wszystkim baśnie braci Grimmm. 

STYCZEŃ:
W styczniu nasz projektowy pociąg odwiedził naszych wschodnich sąsiadów. I tak na tablicach pojawiły się flagi Rosji, Ukrainy, Litwy i Białorusi. Uczestnicy tworzyli kalendarze na nowy rok,  przypominali sobie postaci z rosyjskich bajek i wykonywali ich maski – mamy wszak karnawał. Poznawali również twórczość kompozytorów rosyjskich i formę baletu na przykładzie „Dziadka do orzechów” Piotra Czajkowskiego. Jak zwykle dużo działań, dużo pomysłów i duuużo radości.

LUTY:
 Kolejny etap podróży w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Jedzie pociąg z daleka” za nami. Tym razem trasa wiodła do Francji. Wśród zadań projektowych znalazły się: klockowe budowle wieży Eiffla, śpiewanie kanonu „Panie Janie” po francusku, zabawy w impresjonistów i iluzjonistów (przy muzyce kompozytorów francuskich), pokaz mody i zabawy z kogutem – symbolem Francji. Nikt z uczestników nie pokusił się o wykonanie zadania filmowego – nieme kino. Trochę szkoda. Ruszamy dalej. Nasza podróż potrwa do końca maja.

MARZEC: 
Uczestnicy ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Jedzie pociąg z daleka” tym razem zwiedzali Anglię. Nasi mali podróżni poznawali atrakcje turystyczne Anglii i wykonywali makiety symboli tego kraju. Poznali angielską rodzinę królewską i zwyczaj picia popołudniowej herbatki.  Dzieciaki śpiewały angielskie piosenki i poznawały tańce. Wśród zadań pojawiły się także te, które przypomniały bohatera dziecięcych bajek – Kubusia Puchatka.

KWIECIEŃ: 
Nasz projektowy pociąg dojechał w kwietniu do Danii. Wśród  przewidzianych zadań znalazły się: obchody urodzin Andersena, zabawa terenowa, wykonanie wiatraków, duńskie piosenki z pokazywaniem, historia rowerów, dzień klocków lego  i ludowe tańce duńskie. Uczestnicy projektu, jak zwykle, wykazali się dużą kreatywnością i dzielnie realizowali zadania, pomimo pracy zdalnej. Ruszamy w ostatnią podróż …..

MAJ: 
Ostatni, majowy etap projektowej podróży wiódł przez Włochy. Dzieciaki poznawały charakterystyczny kształt państwa, jego flagę oraz zabytki. Nie zabrakło muzycznych konkurencji – taniec tarantella z samodzielnie wykonanymi tamburynami, operowy Mini Playback Show czy zabawy z nutkami. Kto chciał mógł pochwalić się swym talentem plastycznym zamieniając się w malarza. Szkoda, że to już koniec naszej podróży. Teraz pełni wrażeń będziemy wyruszać na te prawdziwe, wakacyjne wycieczki. Dziękujemy wszystkim uczestnikom i zapraszamy na kolejną edycję projektu w nowym roku szkolnym.

Miło nam poinformować, że patron projektu – PAROWOZOWNIA WOLSZTYN, ufundował dla wyróżniających się uczestników projektu cztery wycieczki po Parowozowni.  Są to grupy ze:

      • Społecznej Szkoły Podstawowej w Zamościu
      • Szkoły Podstawowej nr 1 z Koluszek
      • świetlicy szkolnej ze Szkoły Podstawowej nr 199 w Łodzi
      • Szkoły Podstawowej nr 120 w Łodzi

Gratulujemy!

Skip to content